Som en balansakt mellan att berätta en specifik historia och skapa en öppen spekulativ situation föreslår denna grupputställning en tidpunkt mellan en annalkande storm och en plats som tydligt är ett hem; men när och var denna hemvist befinner sig är allt annat än uppenbart för den person som går in i den. Med utgångspunkt i en visst narrativ riktar sig denna utställning mot ett flertal berättelser; om hemmen som skyddar och isolerar oss, omvärlden och dess hot och lockelser samt hur beslut som fattas idag projicerar in i framtiden.
Utställningen A Scenario bygger på spekulativa perspektiv inom litteraturen och erbjuder en upplevelse att spekulera i. Vad har hänt här och vad håller på att ske? Med hjälp av scenografi, konst, hantverk, vardagliga ting och tidsbaserade medier är detta scenario invecklat och kan komma att utspela sig på flera sätt.
Vid sidan av syftet att skildra en bild av en okänd plats och tidpunkt hänvisar utställningen tydligt till novellen ”Mother of Invention” av Nnedi Okorafor som utspelar sig i ett framtida Nigeria. Här möter vi huvudpersonen Anwuli när hon inser att hon kommer att behöva föda barn ensam med sitt smarta hem Obi 3 som enda tröst, hjälp och skydd mot en livsfarlig pollenstorm som närmar sig.
I Nnedi Okorafors berättelse skyddar hemmet Anwuli och hennes växande mage från alla möjliga faror och förutser hur ett förestående klimatkaos kan skapa en livshotande situation för den lilla familjen. Efter att Obi3 anpassat sig utifrån Anwulis känslomässiga och praktiska behov stödjer det henne, inte enbart genom barnets födelse, utan lyfter också en skyddande stålvägg runt sig själv när stormen anländer, reser sig på fyra ben och lyckas ta huset till en säkrare plats.
Shyama Golden (USA) är konstnär, illustratör och designer. När Nnedi Okorafors novell ”Mother of Invention” publicerades online 2018, skapade Shyama Golden tillhörande gif-illustrationer till berättelsen. Bilderna presenteras nu i utställningen A Scenario och ger Anwuli och hennes nyfödda pojke närvaro och fokus för denna berättelse.
Nanna Debois Buhl (DK) har utforskat konstnärliga, poetiska, filosofiska och vetenskapliga aspekter av molns beteende som presenteras i utställningen i form av en serie fotografier, en video och en dikt skriven av en maskininlärningsmodell. Moln som samlas på himlen eller den annalkande stormen är en vanlig metafor när i beskrivningen av ett mentalt tillstånd eller en osäker situation.Fanny Ollas (SE) är en keramiker som har skapat objekt som liknar möbler och andra föremål som kan hittas i ett hem såsom lampor eller vaser, men ger dem känslomässiga uttryck. De berättar historier om relationer, rädslor, ambitioner och önskningar och i denna utställning presenteras de som en del av scenografin och bärare av möjliga berättelser samtidigt som de är skulpturer i sin egen rätt.
Linda Lamignan (NO) som arbetar med objekt, performance och video har undersökt handels- och kulturutbytet mellan Norge och Nigeria i många projekt. Samtidigt som hen kritiserar utarmningen av jorden och människorna erbjuder hen också hopp genom att föreslå futuristiska scenarier med större medvetenhet och nya nivåer av förståelse. På utställningen kommer hen att visa föremål, målningar gjorda av vax och ett videoverk.
För denna utställning har konstnären och kompositören Tomas Nordmark (SE) skapat en ny komposition som ger sina egna lager av atmosfär och berättelse till platsen. Detta fortsätter hans utforskning av det okända, särskilt inom populärkulturen, och intresset för att spekulera i framtidens musik vilket han tidigare har gjort genom film, musikalbum, opera, installationer och annat.
Curator: Susanne Ewerlöf
Visas 27 februari – 28 mars, 2021. Utställningen är producerad med generöst stöd från Region Östergötland, KVM Golventreprenad, Stokvis Tapes och Ståthöga Verkstad. Verkstad konsthall drivs med stöd av Kulturrådet och Norrköpings kommun.
A balance act between narrating a specific story and creating an open ended speculative situation this exhibition suggests a moment in time with an approaching storm and place that is clearly a home; but when and where this shelter is located might be anything but obvious for the person who enters it. With a starting point in one particular story this exhibition aims towards numerous storylines; about the homes that protects and isolates us, about the outside world and its threats and pleasures and how decisions made today projects into the future.
Leaning on speculative literature in general and the short story “Mother of Invention” by Nnedi Okorafor more explicitly, this project offers an experience to speculate on. What has happened here and what is about to take place? Using scenography, artefacts produced within the realm of art, craft and everyday life, together with time-based media this scenario is intricate and may play out in numerous ways.
Nanna Debois Buhl (DK) has explored artistic, poetic, philosophical and scientific aspects of cloud behaviour; i e weather; which she presents in the exhibition in the form of a series of photos, a video and a poem written by a machine learning model. The concept of the gathering clouds or the approaching storm is a common metaphor when describing a mental state or unsecure situation.
Aiming to create a scenario set in an uncertain place at an uncertain time the set up in the exhibition has a clear reference to the short story “Mother of invention” set in a future “New Delta” in Nigeria. Here we meet Anwuli as she realises that she will have to give birth to her child alone with her smart home Obi 3 as her only comfort, aid and protection from an imminent, ominous pollen storm. The story was released online in 2018, with gif-illustrations by Shyama Golden (US). These images are now presented in the exhibition giving Anwuli and the baby boy a presence in the space as focus of this narrative.
Obi 3; being inspired by Anwuli’s belly protecting the growing child from all possible dangers, foreseeing how recent climate chaos might create a life threatening situation for the small family and having been in tuned with Anwulis emotional and practical needs it doesn’t only support her through child birth it also raises a protective steel wall around itself at the moment the storm arrives and gets up on four legs to walk to safer grounds. Fanny Ollas (SE) is a ceramist who has created objects that refer to furniture and artefacts that might be found in a home such as lamps or vases, but give them emotional expressions. They tell stories about relations, fears, aspirations and desires and in this exhibition they are presented as part of the scenography and bearers of possible narratives while also being sculptures in their own right.
Linda Lamignan (NO) working with objects, performance and video has investigated the trade and cultural exchange between Norway and Nigeria in numerous projects. While criticising the exploitation of earth and humans they also offers a hope by proposing futuristic scenarios with greater consciousness and new levels of understanding. In the exhibition they will show objects, paintings made with wax and a video work. For this exhibition artist and composer Tomas Nordmark (SE) has created a new composition providing its own layers of atmosphere and narrative to the space. This continues his exploration of the unknown, specifically in popular culture, and interest in speculating on the future of music, which he has previously presented in film, music albums, opera, public installations and more.On display February 27, 2021 – March 28, 2021